Vertrouwen
Vanaf jonge leeftijd kwam ik in aanraking met de kunst van leren en het leven zelf. Ik ontdekte dat niet alles te plannen valt en dat het leven soms zijn eigen weg volgt, los van wat je had bedacht. Mijn jeugd was warm en zorgzaam, gekarakteriseerd door ruimte en vrijheid als fundamenten. In deze omgeving leerde ik al snel het leven te begrijpen en herkennen. Soms was het nodig om buiten de gebaande paden te denken, simpelweg omdat dat nodig was. De perfecte tekening bestaat niet; een werk is pas echt compleet als er ruimte is voor een beetje creativiteit buiten de lijnen. Dit geldt als keuze, niet als verplichting.
Ruimte
In een omgeving waar vertrouwen vanzelfsprekend was, ontwikkelde ik hetzelfde vertrouwen in mezelf en anderen. Dit gedachtegoed vormt de kern van mijn leven. Iedereen heeft vrijheid en ruimte, niet alleen ikzelf, maar ook de ander. In deze ruimte kan ieder op zijn eigen manier groeien, leren en ontdekken.
Echt contact
Er zijn zeker grenzen, waarbij de ondergrens het meest van belang is. Zoals het gezegde luidt: “Vrijheid eindigt waar die van de ander begint.” Er is een verschil tussen “samen werken” en “samenwerken”. Voor mij is authentiek contact en een oprechte relatie cruciaal om effectief samen te werken. Vragen stellen is voor mij vanzelfsprekend, gevolgd door goed luisteren. Dit stelt me in staat snel de intenties en overtuigingen van iemand te begrijpen, wat richting geeft aan de samenwerking. Vanuit een waarderende benadering zoek ik naar antwoorden en voer ik mijn analyse uit. Gedurende dit proces is mijn onafhankelijke houding van grote waarde. Onafhankelijk betekent echter niet zonder relaties; juist door verbinding komt mijn aanpak en strategie tot stand. Samen met de mensen binnen een organisatie behaal ik snel, maar soms ook bewust trager, vooruitgang. De organisatie groeit door het gezamenlijke proces van reflectie en leren.
Hoe werk ik?
Mensen omschrijven mij als een energiek, eerlijk en direct persoon, met oog voor de mens achter de functie. Tegelijk ben ik duidelijk in mijn communicatie en richt ik me op het behalen van resultaten. Ik werk vanuit een heldere visie, die als basis dient voor de organisatie. In deze organisaties liggen de verantwoordelijkheden bij de mensen die de werkzaamheden daadwerkelijk uitvoeren. Iedereen neemt verantwoordelijkheid en legt verantwoording af voor wat er gedaan is. Er is sprake van gedeeld leiderschap en gezamenlijke sturing, waarbij we elkaars rollen, verantwoordelijkheden en posities respecteren. Als dit nog niet volledig is gerealiseerd, werken we eerst samen naar dat doel.
Volgens mijn overtuiging zijn persoonsontwikkeling en resultaat onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit geldt niet alleen voor onderwijs en de ontwikkeling van kinderen, maar ook voor de organisatie als geheel. Het is van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke groei van mensen, in combinatie met het behalen van resultaten. De gewenste doelen worden gemakkelijker bereikt wanneer de organisatie en het bijbehorende gedrag goed op elkaar zijn afgestemd. Ik geloof dat een organisatie gedrag moet vertonen dat aansluit bij haar doelen en ambities. Ik help graag bij het zetten van deze stappen.

